Waarom voldoende slaap zo goed voor je huid is.

Waarom voldoende slaap zo goed voor je huid is.

Als het om er zo goed mogelijk uit te zien, komt een goede nachtrust hoog in het lijstje. Je lichaam, en vooral ook je huid, herstellen zichzelf tijdens je slaap en dat biedt tal van voordelen voor hoe je voor de dag komt. Belangrijk is het om er in elk geval genoeg van te krijgen: 7 tot 9 uur per nacht. Als je minder dan 6 uur per dag slaapt, is de kans groot dat je er slecht uit gaat zien, aldus slaapexperts.

Hieronder 7 redenen waarom een goede nachtrust onontbeerlijk is voor je huid!

1. Het voorkomt rimpels
De huid maakt nieuw collageen aan tijdens je slaap. Dit is een stof die ervoor zorgt dat het bindweefsel van de huid bij elkaar blijft en inzakken voorkomt. Meer collageen betekent dat de huid steviger is en minder snel rimpelt. Slechts 5 uur per nacht slapen kan leiden tot wel twee keer zo veel fijne lijntjes als bij 7 uur. Kort slapen zorgt bovendien voor een drogere huid, wat vervolgens fijne lijntjes juist weer zichtbaarder maakt.

2. Je doffe teint verdwijnt als sneeuw voor de zon
Met voldoende slaap krijgt de bloedtoevoer naar je huid een opkikker. Dat betekent dat je de volgende ochtend stralend voor de spiegel staat, of je nu 25 of 55 bent. Te weinig slaap en je huid ziet er asgrauw, slap en futloos uit. Iedere huid kan stralen, mits deze maar genoeg rust en voldoende gezonde voeding en vocht krijgt. Slaaptekort vermindert de bloedtoevoer naar de huid in het gezicht. De huid wordt mat en je krijgt een doffe uitstraling.

3. Je ogen gaan ervan stralen en zijn minder rood
De kans is groot dat je dikke wallen onder je ogen hebt na een nachtje te weinig slapen. Dikke, vermoeide ogen is het eerste wat we zien als we te weinig slaap krijgen. Zorg voor genoeg slaap en dikke, rode ogen worden direct minder. Zorg dat je overdag voldoende water of kruiden thee drinkt, hiermee verminder je ook gezwollen ogen. Genoeg rust vermindert ook de donkere kringen om je ogen. Als het bloed niet goed stroomt (en dit gebeurt als je weinig slaapt) kan het ophopen onder de ogen en wordt het zichtbaar. Dit komt doordat de huid onder en rondom de ogen heel dun is. Donkere verkleuringen onder de ogen kunnen ook worden veroorzaakt door genetische factoren, leeftijd en een toename van de stof melanine.

4. Je haar wordt er gezonder en voller van
Haaruitval, gebroken en kapot haar en zelfs verminderde haargroei worden allemaal beïnvloedt door slaaptekort. De haar follikels, worden gevoed met voedingstoffen, vitamines en mineralen uit het bloed. Omdat de bloedtoevoer afneemt als we te weinig slaap krijgen, wordt het haar ook slechter gevoed. Het verslapt en groeit minder goed. Bovendien kan te weinig slaap ook leiden tot meer stress. Stress zorgt voor de aanmaak van het stresshormoon cortisol wat weer kan leiden tot haaruitval. Kortom, het gaat niet alleen om je huid: denk ook aan je haar.
Zelf ben ik dol op mijn beauty pillow voor mijn huid maar vooral voor mijn haar voorkomt een dat vervelende vogelnestje in je haar als je opstaat.

5. Je ziet er gezonder en gelukkiger door uit
Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je mondhoeken lichtjes gaan hangen. Als je moe bent verandert je gezichtsuitdrukking subtiel maar consequent mee. We fronsen meer met ons voorhoofd en gezicht. Als mensen zeggen dat we er moe uitzien, dan komt het vaak doordat we onbewust deze gezichtsuitdrukkingen maken. Rode, opgezwollen ogen, donkere kringen, ingezakte oogleden en een bleke huid zijn allemaal signalen dat je oververmoeid bent.

6. Je huid neemt verzorgingsproducten beter op
Tijdens je slaap focust de huid zich op het repareren van cellen. Dit kan aangezien het zichzelf niet meer hoeft te verdedigen tegen de zon en vrije radicalen. De bloedtoevoer is bovendien ook consequenter en dit zorgt ervoor dat je huid optimaal kan profiteren van de herstellende stoffen van je verzorgingsproducten. De huid verliest daarnaast ook meer vocht als je slaapt dan overdag. Breng een serum en een nachtcrème aan voor het slapengaan en drink overdag voldoende water of kruiden thee zodat je huid ‘s nachts voldoende wordt gehydrateerd.

7. Slaap je slank
Mensen die slecht slapen, hebben meer behoefte aan eten. Het slaapgebrek ontregelt de afscheiding van het hormoon cortisol dat de eetlust regel, cortisol is dus niet alleen slecht voor je haar. Als dit verstoord raakt, kun je zelfs trek houden ook als je genoeg hebt gegeten. Bovendien zullen koolhydraten moeilijker verteren, waardoor er suikers in het bloed achter blijven. Dit zorgt ervoor dat er meer lichaamsvet in het lichaam wordt opgeslagen. Als je voldoende nachtrust krijgt, wordt je eetlust ook weer normaal.

Dit zijn toch voldoende redenen om op tijd naar bed te gaan en te zorgen voor voldoende slaap, wil je graag een advies voor de beste producten voor jouw huid voor de nacht wij adviseren je graag.

Welterusten